Välkommen till Löpgruppen

Ålder, födda: från 16 år och uppåt

Var: Vi nyttjar hela Uddevalla för att få i vår löpupplevelse

Tränare: Ing-Marie Fredriksson, Patric Westdahl, Jan Andersson, Karin Bjurstam, Gerda Lindeblad, Mia Eriksson, Christel Allansson, Anna Berneland, Birgitta Andersson, Patric Andersson, Sara Björk, Åsa Jarhag Håkansson, Lennart Andersson, Håkan Frendberg, Patric Andersson och Lotta Rahm

Länk till info om medlemskap och priser: Medlemsinfo

Info:

Det är alltid rätt tid att börja springa och vi kan löpning i skön gemenskap. Vi springer i grupper för att vi vet att tillsammans med andra är det lättare att få sin löpträning gjord och man har roligt och utvecklas tillsammans.

Vi lär dig att tycka om löpning och i våra grupper kan alla spinga, ovan som van, långdistans som kortdistans. Vi har alla typer av löpare i våra grupper, nybörjare, erfarna, löpare som varit skadade, som sprungit marathon eller sprungit i sin ungdom men som sen lagt av och vill komma igång igen. Många löptränar hos oss för sitt välmåendes skull och för att få kontinuerlig träning i rolig form. Vi har också olika grupper så alla kan vara med.

Vår idé är att alla kan vara med utifrån sina förutsättningar, men man behöver gilla att löpträna i grupp. Vi har som ambition att möta alla löpare men löpglädje och löpgemenskap. Vi vill också, oavsett mål man har som löpare, bidra till att mål uppnås och att man utvecklas som löpare.

Kom och testa vår löpträning och prata gärna med våra löpledare om din träning och vad du vill uppnå.

För att träna med oss behöver du investera i ett kort (läs under medlemsinfo), dock, lördagar är alltid gratis för alla!

Du är välkommen att träna en testvecka för att känna om vår löpträning är något för dig.

Vår löpträning startar v 37 och vi har träning måndag, onsdag, torsdag och lördag. Läs under Information om löpning.

När betalning är gjord får DU som medlem;

· Medlemskap i IK Orient- Friidrottsklubben i Uddevalla

· Medlemskap i Löpgruppen

· Coaching i Ditt tränande, om målet är att hålla igång, motionera eller springa lopp. Då kan vi hjälpa dig.

· Tillgång till olika aktiviteter och eveneman

Anmälan till löpning med IK Orient

1500 kr för Löpning 1 – från grunden 1 – Onsdagar (13 tillfällen och du har tillgång till måndags och torsdagsträningen)

1500 kr Löpning 2 – fortsättning – Onsdagar (13 tillfällen och du har tillgång till måndags och torsdagsträningen)

1200 kr Löpning 3 – Terräng och löpstyrka – Måndagar och Torsdagar

500 kr – 10 kort gäller måndag och torsdag. Kortet kan betalas med Swish och på plats. (Deltagande i Löpning 1 och 2 ingår ej)

Inbetalning sker till BG. 5841-4186 snarast efter anmälan.

Kom ihåg att ange namn på vem betalningen avser om annan än kontohavare.

Information om Löpningen

Löpstyrka

Måndagar 18.30-ca 19.40

Löpning och styrka. Vi har på den här träningen fokus på styrkan du behöver i löpträningen. Vi kör styrkeövningar under tiden eller i slutet av passet för att göra dig starkare.

Vi är utomhus och vi använder kroppen som belastning, ibland används gummiband. Vi använder också vad vi hittar ute i skog och mark som redskap. Träningen passar alla löpare oavsett nivå och vi anpassar oss efter erfarenhet och träningsnivå.

Gruppen varierar ledare och vi är ofta flera ledare. Vi utgår från olika ställen i stan och vi informerar på vår Löpglädjesida på Facebook.

Ingen anmälan i förväg behövs till gruppen, det är bara att komma på träningen.

På måndagar gäller 10-kort, Kort för Löpning 1 eller Löpning 2 samt Terrängkortet.

Löpkurser med coaching

Löpning 1- från grunden 13 tillf.

Onsdagar 18.30-20.00

Den här gruppen riktar sig till dig som vill komma igång och löpträna/har varit skadad och vill börja träna igen/sprungit förr och vill börja igen. Här får du allt du behöver för att komma igång eller för att utveckla din löpning. Vi börjar alltid med att sätta individuella mål för träningen som vi sedan följer upp på olika sätt under tid.

Den här gruppen riktar sig till dig som vill komma igång, har varit skadad, är nybörjare eller ovan.

Innehåll i träningen varje gång:

· Uppvärmning med rörlighetsövningar (OBS- uppvärmning börjar alltid med gång)

· Löpteknik/Löpkolning (övningar som förbättrar ditt löpsteg)

· Löpning, (vi börjar med några minuter och ökar vart eftersom) vi springer i olika grupper då vi har olika utgångslägen (de som vill kan utgå ifrån gå/jogga)

· Stretch

Tillfälle 1 v 37

Grund- genomgång av löpträningen, bastekniker, att bli medveten om sin löpning, löpning en kortare sträcka där vi varvar gå/jogga, löpglädje och gemenskap

Tillfälle 3 v 39

Hjärta och fart- intervall som är anpassade och framförallt roliga

Tillfälle 4 v 40

Uppför och sedan ner- vi kör backe utför och uppför, löpteknik

Tillfälle 5 v 41

Steget i farten- vi kollar steget och framförallt hur många vi tar, löpning där vi varvar gå/jogga

Tillfälle 6 v 42

Löpning med yoga- vi varvar gå/jogga och avslutar med yoga för löpare

Tillfälle 7 v 43

Steg för steg- trappträning och teknik

Tillfälle 8 v 44

Lite längre- fokus på att få lite distans

Tillfälle 9 v 45

Starkare och smidigare- lite fler styrkeövningar och rörlighetsövningar med teknik, löpning

Tillfälle 10 v 46

Skogslöpning- ännu en gång njuter vi av skogen och terränglöpning

Tillfälle 11 v 47

Uppför och sedan ner- vi kör backe utför och uppför, löpteknik

Tillfälle 12 v 48

Smörj höften- höftrörlighet och fartlekar

Tillfälle 13 v 49

Avslut och reflektion, löpning

Kursen leds av ett team av löpledare och coaching ingår.

Anmälan krävs och görs på IK Orients hemsida där du går in under Träningsgrupper/Löpträning och anmäler till gruppen. Deltagande i Löpning 1 ger tillträde även till träning måndagar och torsdagar. 10 kort gäller ej i Löpning 1.

Information om träningen ges på Löpglädjesidan på Facebook och i Messengergrupp som startas i och med att gruppen startar.

Löpning 2- fortsättning 13 tillf.

Onsdagar 18.30-20.00

Den här gruppen riktar sig till dig som deltagit förut eller har sprungit förut. Du bör orka springa ca 4 km i ett sträck.

Innehållet är som Löpning 1- från grunden men träningen är mer utmanande, löpningen längre och i högre tempo och övningarna tuffare än i Löpning 1.

Passet leds av ett team av löpledare och coaching ingår.

Anmälan krävs och görs på IK Orients hemsida där du går in under Träningsgrupper/Löpträning och anmäler till gruppen.

Deltagande i Löpning 2 ger tillträde även till träning måndagar och torsdagar. 10 kort gäller ej i Löpning 2.

Information om träningen ges på Löpglädjesidan på Facebook och i Messengergrupp som startas i och med att gruppen startar.

Om du råkat anmäla dig till fel grupp går det bra att byta under tid.

Terräng/trail 1 och 2

Torsdag 18.30-19.40

Här är passet för dig som älskar skogen och det mjuka underlaget under fötterna. Du tränar kondition, styrka, balans och koordination. Träningen sker i härliga skogsmiljöer och på olika ställen under hösten. Alla är välkomna och det är du behöver ha tränat en del löpning innan.

Alla pass innehåller uppvärmning och stretch. Passet leds av ett team av löpledare och utgår ifrån olika ställen, var meddelas på vår Löpglädjesida på Facebook. Ingen anmälan i förväg krävs, det är bara att komma på träningen.

Terräng 1 är alltid kortare men du bör orka springa 4-5 km på flack mark i sträck.

Terräng 2 är något mer utmanande och du bör orka springa ca 5-6 km på flack mark i sträck och passar mer erfarna löpare.

För att vara med här investerar du i Terrängkortet (eller 10 kort, som också ger tillgång till träning på måndagar).

Träningen utgår från olika ställen i stan/skogen och information ges på Facebook och på Messenger.

När Vad – TEMA Vem Vart

V37 Uppstart (teknik/teori + 3-4 km finlöpning) – Patric W – Bodele

V38 Hitta med karta/hitta ut – Åsa – Dynamiten

V39 Fokus blick – Gerda  – Rosenhäll

V40 Mosse – Mia – Bjursjön

V41 Backe ner – Patric W – Ramseröd (Bengalos)

V42 Backe upp – Åsa – Skogslyckan

V43 Korta intervaller/fartlek – Gerda – Blomsterlandet

V44 HÖSTLOV

V45 Styrka i skogen – Mia – Bleket

V46 Obanat – Patric W – Vindsvalan

V47 Distanspass – Åsa – Alhagsgärdet

V48 Reflexbana – Gerda – Sundstrand

V49 Långa intervaller – Mia – Fossum

V50 Tipslöpning med gott avslut – Alla – Åleslån

Distans

Lördag 10.00-ca 11.00/11.20

Lördagar kör vi olika grupper och olika distanser och det beror lite på hur många löpare som dyker upp men oftast kör vi enligt nedan:

5-6 km Jogga/gå

Ca 3-4 km

Ca 5-6 km

Ca 7-8 km

Terräng ca 7-8 km

ca 9-10 km

Senior

Vi utgår ifrån olika ställen runt om i Uddevalla. Information publiceras på Facebook/ Löpglädje sidan.

Ingen anmälan krävs på lördagar, bara att dyka upp med sambo, man, pappa, mamma, syster, bror och vänner. Träningen är gratis för alla.

Viktigt att du betalar din avgift innan du tränar med oss (Gäller måndagar, onsdagar och torsdagar). Medtag ditt medlemskort på träningarna.

Kom ihåg att du alltid har en provvecka också.

I alla våra löpgrupper är fokus Löpglädje, Löpgemenskap och utveckling.

Nyheter

Vill du vara med?